VKO 14
Heikin viimeinen viikko
Vermossa ennen Italiaan paluuta. Nyt ollaankin koitettu nyhtää Heikistä
kaikki mahdollinen tieto irti. Vähän katsottiin taivuttamista, puhuttiin
hevosten rakenteesta ja fläppikengistä ja kengityksestä yleensä.
Taivuttamisessa Heikki opetti taivuttamaan etupolvien nivelraot
erikseen. Tätä saisi kyllä tehdä vielä paljon, jotta saisi kehitettyä
omaa silmää huomaamaan liikevirheitä.
Osa
hevosista oli kerännyt hieman painetta perjantain reippaammasta hiitistä
ja siksi ajoimmekin niillä poikkeuksellisesti 2 x 2000 hiittiä.
Kävin Serkamolla hoitamassa yhtä hevosta TENS-laitteella ja samalla
puhuttiin Antin kanssa hänen tavastaan kengittää hevosia ja siitä, missä
vaiheessa hänellä kaksivuotiaat ovat. TENS laite antaa lihaksille
pieniä sähköimpulsseja pakottaen lihassäikeitä supistumaan, jonka
jälkeen lihas automaattisesti rentoutuu. Ypäjällä TENS on ollut käytössä
ravihevosilla vuoden verran ja Heikillä on hyviä kokemuksia siitä jo
Italian ajoilta. TENS on lyhenne sanoista Transcutaneous Electrical
Nerve Stimulation
(eli ihon kautta tapahtuva sähköinen hermostimulaatio). Laite lähettää
heikkoja,
pientaajuisia sykäyksiä, jotka aktivoivat kehon omia kipua lievittäviä
mekanismeja. Verenkierto paranee, lihakset rentoutuvat ja olo virkistyy.
Tämä oli tällä erää viimeinen viikko Vermon yksikössä myös minulle.
Palaan Ypäjälle, jossa työt jatkuvat Finlandia-raveihin asti. Sitten
palaan takaisin Vermon yksikköön kahden hevosenhoitajaopiskelijan
kanssa, jotka suorittavat työssäoppimisjaksoaan vermon yksikössä. Nyt
toinen valmentajaopiskelija jäi vastaamaan Vermon yksikön toiminnasta ja
ohjaamaan kahta työssäoppijaa.
VKO 13
Tällä viikolla oli
perjantaina vuorossa ensimmäinen kovatempoinen hiitti Vermoon muuton
jälkeen. Samalla Ilkka tuli tarkistamaan, missä vaiheessa hevosten
kanssa mennään. Osalla palautumissykkeet olivat sen verran alhaalla,
että Ilkka ja Heikki totesivat niiden olevan lähellä starttia. Huonon
talven takia ne ovat jäljessä aikataulusta, kun ei olla Ypäjällä
kunnolla päästy treenaamaan. Meidän hevosillahan harvemmin ajetaan
reipastempoisia hiittejä, vaan kuormittavuutta haetaan jarrukärryillä,
pehmeämmillä pohjilla tai mäkivalmennuksella. Tällä tavoin pyritään
minimoimaan loukkaantumisriskejä ja vähentämään niveliin kohdistuvaa
rasitusta.
Hevostemme normaali viikko ohjelma näyttää Vermossa tältä:
MA: valmistelevaa hölkkää 4 km (Jarrua) + ½ km kävelyä + 2 km hölkkää, josta 200 m päästellään "täysillä"
TI: Hiitti: 3 x 1600 m 1.45-1.35 aikaan, riippuen hevosista
KE: Erityisesti jännittäjillä ajetaan kävelyä ja hölkkää pikkuringissä tai suoralla/ metsässä, osalla voi olla vapaa päivä
TO: Valmistelevaa hölkkää
PE: Hiitti
Valmistelevan hölkän tarkoituksena on vain vähän verrytellä hevosia
ennen seuraavan päivän hiittejä. Niiden tulisi olla rentoja ja
työskennellä radalla mielellään. Näillä starttaamattomilla hevosilla
olemme antaneet niiden kokeilla rajojaan ja totutella myös liikkumaan
kovassa vauhdissa päästämällä ne menemään pätkän kovaa. On ollut kiva
huomata, kuinka nopeasti ne ovat saaneet lisää vauhtia :) Heikki sanoi
päässeensä parhaisiin tuloksiin kolme kertaa mailin hiiteillä.
Sähläreillä kuulemma kannattaa ajaa myös 2+2, niin että käyttää ne
tallissa pesulla välillä (ilmasta tietysti riippuen). Ensimmäisellä viikolla ajoimme hiitit 1.50 aikaan, josta vauhtia on pudotettu tasaisesti melko reippaaseen tahtiin ja nyt ajamme niillä n. 1.35. Jarrukärryillä ajettaessa vauhtia tuskin tästä enää kiristetään.
VKO 12
Toinen viikko jatkui Vermossa hyvällä meiningillä ja tehokkaalla treenaamisella ja työskentelyllä.
Hevoset ovat pirteitä ja muutossa hieman heikentynyt ruokahalu ovat palanneet. Kevään edetessä hevosten tehomadotus tuli ajankohtaiseksi ja samalla madotusasiasta tuli keskusteltua Heikinkin kanssa pitkä tovi. Oma ajatukseni on, että kun madotetaan, niin madotetaan rajusti ja tietenkin koko talli samaan aikaan. Tarhojen puhtaanapito helpottaa matokannan kurissapitoa. Isommissa talleissa lantanäytteiden otto on mielestäni turhaa, koska suuressa hevospopulaatiossa matoja esiintyy lähes poikkeuksetta. Matokantojen lääkeaineresistanssit ovat melkoinen ongelma tänä päivänä. Tämän vuoksi mielestäni hevoset tulisi lääkitä aina rajulla kädellä, silloin kun madottaminen on tarpeen. Liian pienet annoskoot eivät tuhoa matokantaa tehokkaasti, vaan antavat loisille mahdollisuuden sopeutua ja kehittää vastustuskykyä lääkeaineita vastaan. Vanha sananlasku "mikä ei tapa, se vahvistaa" pitänee paikkaansa tässäkin tapauksessa. Uudet madotusohjeet nojautuvat pitkälti lantanäytetutkimuksiin ja ne löytyvät esimerkiksi Tampereen Hevosklinikan sivuilta.
Keskustelimme töiden ohessa paljon myös raveihin lämmittämisestä. Heikin mukaan Suomessa hevosia lämmitetään koviin suorituksiin aivan liian vähän. Lyhyetkin kuljetukset nostavat lihasten maitohappotasoa oleellisesti, eikä lainakuskin ajama lämmitys lähtöjen välissä riitä palauttamaan lihasten maitohappotasoa ennen suoritusta. Heikki kertoi, että he olivat Italiassa testanneet hevosen sykkeitä ja maitohappoja ennen kilpailumatkaa, kilpailupaikalla ennen ja jälkeen lämmitysten, sekä startin jälkeen. Hevosen syke oli lähtenyt nousemaan heti kuljetussuojien laitossa. Matkaa radalle oli ollut vain kymmenisen kilometriä. Radalle tulessa hevoselta oli otettu maitohappotesti. Hoitaja käytti hevosen karsinassa pissalla ja lähti hölkkimään sen kanssa kevyesti. Pidemmillä ravimatkoilla Heikki painotti, että jo 20 minuutin jälkeen täytyisi lähteä ajamaan kevyttä hölkkää, jotta ne eivät jäykisty karsinassa seisoessaan. Heikki oli ajanut toisen lämmityksen, jossa saisi pätkän päästää "urkuauki", jotta lihakset saadaan heräteltyä. Lämmitysten jälkeen oli otettu uudet maitohappotestit. Kyseinen kilpailu oli koostunut samana päivänä juostuista karsinnasta ja finaalista. Hevonen oli voittanut karsinnan ja sijoittunut finaalissa toiseksi. Molempien starttien jälkeen oli taas tehty testit. Hevonen jäähdyteltiin hyvin starttien jälkeen. Hämmästyttävää oli, että lihasten maitohappopitoisuus oli huomattavasti korkeampi lyhyen kuljetusmatkan, kuin kahden kovan startin jälkeen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti